Speciaal voor Kaatje !

Speciaal voor Kaatje !

Route van onze reis

vrijdag 25 juni 2010

Dag 8: Hiroshima & Miyajima-eiland

We hebben lang getwijfeld, maar zijn tot slot toch over stag gegaan om Hiroshima te bezoeken, per slot van rekening zijn we nu eenmaal in Japan en kunnen we één van de meest besproken steden in de moderne geschiedenis niet zo maar links laten liggen.

Op 6 augustus 1945 precies om kwart over acht werd de uraniumbom Little Boy uit de Amerikaanse bommenwerper gedropt boven Hiroshima. De wereld zou dit nooit meer vergeten. De explosie verwoeste in een fractie van seconden 80 000 mensenlevens, een enorme vuurbal ontwikkelde zich waarbinnen de temperatuur opliep tot 4000° C waardoor nog
vele tienduizenden mensen het leven verloren. Uiteindelijk liep het dodental op tot 140 000 in totaal. Eén van de bekendste slachtoffers was Sadako Sasaki (zie ook pagina De kraanvogel).

Vandaag hebben we gekozen om met de kogeltrein (= Japanse hoge snelheidstrein) te reizen, de
Shinkansen dus. Een trein die een snelheid van 300 km per uur haalt en dus met een enorme snelheid het landschap doorklieft. en dus even snel is als onze TGV. De Shinkansen staat internationaal bekend om de stiptheid waarmee de dienstverlening wordt uitgevoerd. De vertraging per jaar wordt in seconden gemeten !! Zouden wij de top van de NMBS misschien een opleiding moeten laten volgen bij de Japan Railways-group ?
In één uur en 40 minuten staan we van Kyoto in het Hiroshimastation, waar we de 'street car 2' of tram 2 naar het Hiroshima Peace memorial (meestal gewoonweg de Atomic Bomb Dome) nemen.

Het Vredesmonument of Atoomkoepel is één van de weinige grotere gebouwen die overeind is blijven staan na het bombardement van 6 augustus. Pas in de jaren 60 werd definitief besloten om het gebouw te laten bestaan. Tegenwoordig is het de gedenkplaats voor het bombardement dat de hele stad heeft verwoest.
De reden waarom het overeind bleef is omdat de atoombom op een hoogte van 580 m tot ontploffing is gebracht en het gebouw geen of althans minder horizontale druk onderging.


We lopen door naar het park waar ook het museum staat dat door de ons nu reeds vertrouwde Kenzo Tange werd ontworpen. Het museum heeft zich tot doel gesteld een bijdrage te leveren in de strijd voor de afschaffing van alle kernwapens in de wereld en bij te dragen tot de wereldvrede.



Na deze herinnering aan de meest gruwelijke periode in de mensengeschiedenis is het tijd om weer even tot rust te komen. We vertrekken daarom naar het Miyajuma, een eiland in de Japanse binnenzee. Miyajuma is vooral bekend voor het Shinto Itsukushima-schrijn. Voor het schrijn staat de toegangspoort, de torii die in het water staat bij vloedtij.





Krijg je er niet genoeg van ? Kijk dan even naar deze websites:

Hiroshima Electric Railway

Hiroshima vredesceremonie 2010

Atoombommen op Japan

Het Vlaams Vredesinstituut


1 opmerking:

  1. De Japanse kogeltrein heeft die naam niet voor niks gekregen als je het mij vraagt, de snuit ziet er inderdaad bijna uit als een kogel, hehe :)
    Van het Hiroshima Vredesmonument wordt een mens wel heel 'stil'... we hopen en bidden dat dit de mensheid doet beseffen dat oorlog, waar ook ter wereld, alleen vreselijk lijden en vernietiging teweeg brengt en dat de wonden heel moeilijk te helen zijn... Vrede is de enige ware boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen